piatok 24. júna 2016

Snapsack ľahko, rýchlo a hlavne lacno

Niežeby som nebol hrdým vlastníkom už dvoch rôznych snapsackov, ale podľa zásady "čím viac zvyškov spotrebuješ, tým menej máš v byte bordelu" som sa rozhodol uplácať si ďalší. Asi to bude súvisieť s tešením sa z príprav na blížiaci sa 5-dňový pochod, inak si to celkom dobre neviem vysvetliť. Na druhej strane, postup výroby som si priebežne fotil tak, aby to bolo s prižmúrením oka možné považovať dokonca za návod pre všetkých manuálne menej zručných reenactorov alebo reenactorov z radov chudobných študentov.

A tak teda... Poďme na to...



Čo všetko som na to potreboval?

1 meter plátna širokého 75 cm
cca 1,5 metra konopného povrazu
zvyšok koženého remienku
x metrov dratvy
ihlu
Benchmade Nimravus (ten nôž mi urobil pri práci takú neskutočnú radosť, že si zaslúžil, aby som mu urobil reklamu, ehm, ehm)


Ja som použil ručne tkané, hodne húževnaté plátno, tkané práve v spomínanej šírke. Osobne nevidím dôvod, prečo nepoužiť aj nejaký iný typ plátna ako bývalý slamník, posteľnú plachtu či prípadne bavlnenú košeľu. Na popruh som použil zvyšok konopného povrazu z niekdajšieho lana, dá sa použiť aj starý kožený opasok, hrubší knôt, samozrejmejmosťou je aj popruh zošitý z plátna. Je fakt, že konopný povraz, podobne ako zdvojený knôt v prípade väčšieho naloženia može celkom slušne omínať, ale na rovinu, prečo by mal byť vojak naložený ako mulica? Dá sa tiež použiť zdvojený konopný povraz, vďaka čomu to jednak nebude tak tlačiť, jednak je v prípade potreby, chuti alebo zvedavosti nosiť snapsack ako klasický batoh. Aj keď osobne si nie som celkom istý, či som to na nejakom vyobrazení takto nosiť videl.

Dôvody, ktoré ma viedli k vyššie spomenutému výberu materiálu, sú pomerne jednoduché: nič iné som doma nemal a nechcelo sa mi nič nakupovať ani šiť zbytočne veľa alebo s ťažko použiteľnými materiálmi. Celkovo som sa snažil vyrobiť azda najprimitívnejšiu, najlacnejšiu, najblbuvzdornejšiu verziu snapsacku, aká mi napadla.

A ako som vyššie vymenované spojil dokopy, do podoby snapsacku?

1. Nie som moc fanúšikom špendlenia a preferujem stehovanie, kým je to možné. Takže som zostehoval rovné úseky po celej dĺžke snapsacku, na oboch stranách tak, aby vznikol tunel dosť široký na to, aby ním neskôr prešiel v pohode popruh z konopného povrazu. Následne som túto hranu zažehlil.


2. Spojil som obe tieto strany strany snapsacku tak, aby sa vzájomne prekrývali a vytvorili tak spoločne štyri vrstvy látky, stredom ktorých neskôr povedie popruh.


3. Zase raz napriek Baške som nepoužil v snahe uľahčiť si prácu zadný steh, čo sa nakoniec ukázalo ako chyba a práca trvala o čosi dlhšie. Ale zase, výsledok je esteticky veľmi vkusný, skoro až módny. A tiež drží! Napriek tomu, odporúčam vám ísť radšej do toho zadného stehu...;)


4. Keď som zdarne a za použitia viacerých korenistých, priam pikantných výrazov úspešne dokončil vytvorenie tunela a spojil tak obe strany snapsacku, zošil som aj oblúk tvoriaci jeho dno. Povšimnite si prosím, že tentoraz už som si prácu neuľahčoval a použil som zadný steh, čím som si ušetril kopu práce.


5. Tunelom som v strede prevliekol konopný povraz a z každého konca nechal trčať solídny kus. Je na každom, aký dlhý kus si tam nechá, ono to dosť závisí aj na výške človeka. A na tom, ako veľmi chce, aby na ňom snapsack plandal.


6. Konopný povraz sa zvykne rozpletať a keďže sa mi nechcelo moc to zapletať zase späť, zvolil som omotávku dratvou. Ak si to pamätám správne, nejako takto som naväzoval niekedy dávno háčiky na silon. Miesto na reklamu:

Konce konopného povrazu som takto kvalitne, ľahko a čisto vytvoril nožom Benchmade Nimravus, made in USA!!!


7. Na scénu nastupuje kožený remienok a jeho prevlečenie cez tunel snapsacku. Ako vidíte, s obšívaním dierok som sa nemazal, neobšil som ani jednu. To plátno je natoľko husté, že by to mohlo vydržať. A ak náhodou nie, na dierky je času stále dosť, v takom prípade ich vyrobím rovno viac, nech je sťahovanie snapsacku rovnako plynulé a kvalitné ako na predošlých. V tomto prípade som však zvolil "systém vrece múky". Miesto na reklamu:

Kožený remienok som takto kvalitne, ľahko a čisto vytvoril nožom Benchmade Nimravus, made in USA!!!


8. Dva voľné konce popruhu s nastaviteľnou dĺžkou som zviazal dokopy a vytvoril tak jednotný a ucelený popruh. Uzlov na zviazanie je viacero, esteticky veľmi krásny a mimochodom aj celkom funkčný je ambulantný, alebo tiež plochý uzol.


9. Snapsack som naložil pár maličkosťami, ktoré patria do výbavy mušketiera a nestihol som ich ešte zabaliť na blížiaci sa pochod. A tiež odfotil na mojej parádnej dlažbe v kuchyni.



Gratulujem všetkým, ktorí sa dopracovali až na toto miesto! Vašou odmenou je hotový snapsack 61x31 cm, ušitý v priebehu pár hodín, v podstate za večer. Samozrejme, nie je to žiadny zázrak, ale čo by ste chceli viac za tak málo práce a zo zvyškov, čo ste našli doma, všakano...;)

Časom ho skúsim ešte navoskovať, čím by sa mohol stať čiastočne odolným voči vlhkosti. Predsa len, ak sa spoliehate na suché ponožky a košeľu, ktoré vlastne vobec nie sú suché, vaša morálka by mohla výrazne utrpieť. A vojak bez morálky je naprd vojak! A to je pravda, pretože to mám od vojaka, ktorý slúžil 28 rokov, de facto je to vo svojom veku living history vojak!

A jeden tip na záver:

Do tohto snapsacku sa vám okrem vecí dennej potreby zmestí aj mobil, peňaženka a kľúče od auta, takže skutočne nie ste odkázaní na to, byť ovešaní koženými kapsičkami v prípade, že nemáte na nohaviciach vrecká.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára